måndag 15 oktober 2012

Informationssamhälle

Min mobil slutade fungera innan helgen och jag har upptäckt hur "beroende" man blir av denna telefon där man har "allt" i handen -telefon, meddelanden, kontakter, spel, internet, ja allt! Kanske är bra att vara utan ett tag så får man försöka lära sig att ta sig fram på ett annat sätt än man är van nu...Hur klarade vi oss förr egentligen?? Bara för 10-15 år sedan... Men måste ju säga att det är otroligt smidigt att ha "allt" i sin hand ändå! Men då blir vi kanske för lika Gud, för det är ju Han som har allt i sin hand! ;)

Låg även och reflekterade över facebook och detta informationssamhälle vi lever i igår kväll innan jag somnade. Jag upplever att vi får del av alldeles för mycket information, tex behöver vi veta (via facebook) vad alla vänner ätit till middag, gjort idag, ska göra till helgen osv osv... Jag tycker vi borde skriva våra statusuppdateringar i fråge-form istället. Tex "Vad har ni ätit till middag idag?" Då får jag svar (av de som vill) och kanske inspiration till min egen middag OM JAG VILL, och jag behöver inte läsa vad alla andra äter till middag de dagar jag inte vill veta...(kanske inte skulle fungera i längden men det skulle vara intressant att prova :) ) Eller så får jag helt enkelt sluta läsa alla uppdateringar eftersom jag tycker det tar alldeles för mycket tid som jag egentligen borde lägga på något annat viktigare....men kanske jag missa något då?! Eller kanske jag faktiskt får veta allt jag behöver veta om mina vänner om jag skulle ta och umgås live med dem istället...

Lite funderingar hos Johanna som inte alls har med inredning eller pyssel att göra, men ibland kommer det sådant också. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar